LIIKENNEKAAREN PARI MUTTA MUTTAA

Puheita ja kirjoituksia

LIIKENNEKAAREN PARI MUTTA MUTTAA

Voihan liikennekaari. Kaunista ajatusta ja käytännössäkin monella tapaa toteuttamiskelpoista. Mutta. Miten on ajateltu toteuttaa pienen syrjäkylän perimmäisellä metsätaipaleella asuvan mummon kulkeminen jos päivystysvelvoite loppuu? Epäilemättä suurkaupunkien keskustoissa autoja on aina tarjolla. Mutta kuka päivystää vapaaehtoisesti paikkakunnalla, jossa ei tule montaakaan tilausta esimerkiksi arkiöinä? Mitä tehdään taksamittareilla jos tarvetta on vain maksupäätteelle ja käteiskassalle hinnoittelun ollessa vapaata? Mitä tekee metsätielle ohjattu taksikuski aamuyöllä, kun kyydissä oleva ei suostu maksamaan sitä mitä kuljettaja pyytää. Asiakashan voi tulkita, että hinnoittelun ollessa vapaata myös tinkaamiselle on enemmän tilaa. Kuka ottaa jatkossa vastuun kuljettajien turvallisuudesta? Entä kun asiakkaana on huonokuntoinen vanhus, joka ei pysty pitämään puoliaan? Kuinka paljon tulee väärinkäytöksiä kuljettajien puolelta? Tilaisuus tunnetusti saattaa tehdä varkaan. Tällä hetkellä taksiliikennöinti on todella valvottua ja tasa-arvoista. Kuinka paljon jatkossa menee rahaa suoraan taskuun, rahaa josta ei makseta veroa? Miten  käy Kelan ajovälityksen johon on satsattu satoja miljoonia euroja ja joka toimii? Miten käy tuttujen taksipalveluiden mahdollistamisen esimerkiksi pienten lasten kohdalla? Miten turvataan luotettavan taksipalvelun tulevaisuus koko Suomessa?

SDP:n kunnallisvaaliehdokas Petri Jalo, Masku