Vanhukset ja sairaat kuluerä kunnalle

Ajankohtaista,Etusivu,Puheita ja kirjoituksia

Tuo budjetti-sana on siitä omituinen työkalu kuntapäättäjälle, että sitä on kohtuullisen helppo ymmärtää. Joko se on toteutunut tilinpäätöksessä tai sitten ei. Jos päätöksenteko olisi näin helppoa kunnissa, jäisi sitä vapaa-aikaa muuhunkin normaalin ihmisen harrasteisiin. Mutta valitettavasti se ei ole näin.

Hyvin monet kunnat ovat ilmoittaneet viime vuoden alijäämäisistä tuloksistaan, niin myös Maskun kunta. Kuntamme tilinpäätös on virallisesti vasta kesäkuun kunnanvaltuustossa hyväksyttävänä, mutta ennakkotietoja budjetin toteutumisesta on jo nyt, mikäli on seurannut kunnanhallituksen päätöksentekoa.

Kunnan tilinpäätös viime vuodelta osoittaa sote-sektorille kasvua Perusturvakuntayhtymä Akselin osalta yli 400 000 euroa ja erikoissairaanhoidon osalta yli 1,3 miljoonaa euroa.

Kyse on isoista rahoista varsinkin, jos budjetti ei pidä kunnassa. Menot ovat kuitenkin jonkun kolmannen tahon tekosia, näinhän sitä usein kuulee sanottavan. Valitettavan usein kuulee sanottavan myös, että vanhukset ja sairaat ovat kunnalle kuluerä. Näinhän se ei saisi olla.

Kunta on kuntalaisia varten ja tuottaakseen niitä palveluja, jotka kunnan lakisääteisesti tulee tuottaa. On siis väärin syyllistää syöpään sairastunutta kuntalaista korkeista erityissairaanhoidon menoista tai vanhusta, joka muuttaa asuntopulan vuoksi vanhusten palvelutaloon, kun kunnassa ei muuta vaihtoehtoa ole tarjolla. Sairastuminen ja vanheneminen on inhimillistä ja sen huomioiminen nykyisessä päätöksenteossa tuntuu unohtuvan niin kuntatasolla kuin valtakunnan tasollakin.

Maskun kunta pystyisi ennaltaehkäisyn keinoin vaikuttamaan mm. siihen, että ikääntyneet voivat asua kotonaan pidempään, jos tahtotilaa on riittävästi. Virikkeellisten palvelujen lisääminen kunnassa juuri vanhemmalle väestölle poistaa tunnetusti yksinäisyyttä sekä aktivoi iäkästä omatoimisuuteen. Mutta ilman senioriasuntoja tai riittävää rivi-tai kerrostaloasuntokantaa, eivät iäkkäät voi kotonaan asua. Iäkkäiden kuntalaisten koteihin asennettavat apuvälineetkin auttavat arjen askareissa.

Nyt käytävissä eduskuntavaaleissa ratkaistaan mm. Suomen vanhusten ja sairaiden kohtalo sekä suunta heidän hoivaamisekseen. Miten paljon tuleva eduskunta muuttaa kunnille maksamaansa valtionosuutta ja millaiseksi muodostuu tuleva sosiaali- ja terveydenhuoltopaketti?

Muuttuuko asenne tulevaisuudessa vanhuksia ja sairaita kohtaan inhimillisemmäksi? Milloin me kuntalaiset lakkaamme olemasta kuluerä kunnalle?

Nyt on aika muuttaa suunta Suomessa sekä kunnassamme. Käytä äänioikeuttasi sunnuntaina 14.4.

Maskun kunnanvaltuusto